di sana pasti

Esok pasti ada tetapi esok belum pasti untuk kita. Beringat-ingatlah untuk menghadapi esok yang pasti mendatang.



19:38

BILA AL QURAN BERBICARA

Posted by Ahmad Tauffik Ag Laiman AT TAMAUE


Waktu engkau masih kanak kanak kau laksana kawan sejatiku. Dengan wudu', Aku pun kau sentuh dalam keadaan suci, Aku kau pegang. Aku,kau junjung dan kau pelajari. Aku engkau baca dengan suara lirih atau pun keras setiap hari. Setelah selesai kau menciumku mesra. Sekarang kau sudah dewasa.Nampaknya kau sudah tak berminat lagi padaku... Apakah Aku bahan bacaan usang yang tinggal sejarah...?

Menurutmu, mungkin aku bahan bacaan yang tidak menambah pengetahuanmu. Atau, menurutmu aku hanya untuk anak kecil yang belajar mengaji.......

Sekarang, Aku tersimpan rapi; sehingga engkau lupa di mana Aku tersimpan. Aku sudah engkau anggap hanya sebagai pengisi stormu. Kadang kala Aku dijadikan mas kahwin agar engkau dianggap bertaqwa. Atau Aku kau buat penangkal untuk menakuti iblis dan syaitan.

Kini Aku lebih banyak tersingkir, dibiarkan dalam kesunyian.Di dalam almari, di dalam laci, aku kau pendamkan. Dulu pagi-pagi surah-surah yang ada padaku engkau baca beberapa halaman.Pada waktu petang, Aku kau baca beramai-ramai bersama temanmu di surau.....

Sekarang,seawal pagi sambil minum kopi kau baca surat khabar dahulu.Waktu lapang engkau membaca buku karangan manusia. Sedangkan Aku yang berisi ayat-ayat yang datang dari Allah Azzawajalla,kau abaikan dan kau lupakan..Waktu berangkat kerja pun kadang-kadang engkau lupa baca pembuka surah2ku (Bismillah).

Di dalam perjalanan engkau lebih asyik menikmati musik duniawi. Tidak ada kaset yang berisi ayat Allah yang terdapat di dalam keretamu. Sepanjang perjalanan, radiomu selalu tertuju ke stesyen radio kesukaanmu. Mengasyikkan. Di meja kerjamu tidak ada Aku untuk kau baca sebelum kau mulai kerja. Di komputermu pun kau putar musik favouritemu. Jarang sekali kau putar ayat-ayatku,E-mail temanmu yang ada ayat-ayatku pun kau abaikan dan bila kau berbicara dengan temanmu kau lupa untuk menceritakan tentangku. kau terlalu sibuk dengan urusan dunia mu. Benarlah dugaanku bahawa kau kini sudah benar-benar hampir melupaiku.

Bila malam tiba, engkau tahan bersekang mata berjam-jam di depan TV. Menonton siaran televisyen. Di depan komputer berjam-jam kau tahan duduk. Hanya sekadar membaca berita murahan dan gambar sampah.

Waktupun cepat berlalu,Aku semakin usang dalam laci-laci mu. Mengumpul debu atau mungkin dimakan anai anai. Seingatku, hanya awal Ramadhan kau membacaku kembali. Itupun hanya beberapa lembar dariku. Dengan suara dan lafaz yang tidak semerdu dulu. kaupun kini tergagap gagap ketika membacaku. Atau waktu kematian saudara atau taulan mu. Bila kau di kubur sendirian menunggu sampai kiamat tiba. kau akan diperiksa oleh para malaikat suruhanNya. Apakah TV, radio, hiburan atau komputer dapat menolong kamu? Yang pasti ayat-ayat Allah s.w.t yang ada padaku menolong mu. Itu janji Tuhanmu, Allah s.w.t

Sekarang kau begitu buas membuang waktumu, Setiap saat berlalu.Dan akhirnya,kubur yang setia menunggu mu kau pasti kembali, Di sana pasti kembali kepada Tuhanmu. Jika Aku kau baca selalu dan kau hayati. Di kuburmu nanti, Aku akan datang sebagai pemuda gagah dan tampan. Yang akan membantu kau membela diri. Dalam perjalanan ke alam akhirat. Dan Akulah "Al-Qur'an", kitab sucimu. Yang senantiasa setia menemani dan melindungimu.

Peganglah Aku kembali, bacalah aku kembali aku setiap hari. Karana ayat-ayat yang ada padaku adalah ayat-ayat suci. Yang berasal dari Allah Azzawajalla. Tuhan Yang Maha Pengasih dan Maha Pemurah. Yang disampaikan oleh Jibril melalui Rasulmu Muhammad S.A.W. Keluarkanlah segera Aku dari almari, lacimu,Letakkan aku selalu di depan meja kerjamu. Agar engkau senantiasa mengingat Tuhanmu. Sentuhilah Aku kembali,Baca dan pelajarilah aku kembali. Setiap datangnya pagi, petang dan malam hari walau secebis ayat. Seperti dulu,Waktu engkau masih kecil. Di surau kecil kampungmu yang damai. Jangan aku,kau biarkan bersendirian...Dalam bisu dan sepi....

Kita mudah lalai, demi masa sesungguhnya manusia itu dalam kerugian.kita kadang tersedar dan kadang terlupa, kita mudah tertipu dengan dunia. Iya, dunia ini banyak tipu helahnya..moga penulisan ini dapat memberikan manfaat bersama untuk kehidupan di sana, kerana di sana pasti pasti dan pasti:::pawana tamaue:

0 comments:

Post a Comment